Trip verslag: Olympic National Park, WA, USA

Trip verslag Olympic National Park, Washington State, USA

Prachtig avondlicht bij Rialto Beach

Olympic National Park is gelegen op de Olympic Peninsula in Washington State in Amerika. Het is ongeveer zo'n 350km van waar wij wonen. Dit park biedt een grote diversiteit aan natuur en landschappen aan, je zou bijna zeggen het zijn 3 parken en 1 met zijn bergen, stranden en gematigde regenwouden. Er zijn ook meren en watervallen te vinden in dit prachtige park.

Wij wilden zo'n 4-5 dagen in dit gebied doorbrengen en nadat ik wat opzoekingswerk gedaan heb realizeerde ik vlug hoe immens groot dit park is met verschillende plaatsen om te bezoeken elk met hun uniek karakter. We wilden graag de stranden zien met de rotsen in het water (sea stacks genoemd) alsook het gematigde regenwoud...deze twee dingen wilden we zeker niet missen. Daarbuiten wilden we ook graag de Olympic Mountains zien, wat van de meren, watervallen en mogelijk ook Cape Flattery (het meeste westerse punt in Washington State). Ik heb daarna alles wat meer tot in detail uitgezocht om te zien wat we echt wilden zien en wat we wel konden overslaan. Na veel opzoekwerk op internet kwamen we tot de beslissing dat Forks, wat aan de westkant van het park ligt, de beste plaats was als uitvalsbasis. De meeste dingen wat we graag wilden zien waren binnen een uurtje en nog wat te bereiken met de auto van hier. Ik had graag in de Olson's Cabin willen verblijven, maar die was al volzet voor de datums dat wij wilden gaan. We hadden een beetje te lang gewacht om te boeken omdat we niet zeker waren of we zouden gaan of niet. Maar goed ik had dan nog een cabin gevonden op de weg tussen Forks en Rialto Beach bij Jim's Cabin Rentals (Cabin 1). Het zag er degelijk uit, dus heb ik maar gebeld om het te boeken, we verblijven hier 4 nachten. De man leek een beetje droog, maar wel vriendelijk genoeg. We moesten niets op voorhand betalen en hij had onze credit card nummer genomen als borg. Eens we daar aankwamen konden we gewoon cash betalen en dat was $60 per nacht.

Dit is ons eigenlijk verslag:
*Dag 1: Vandaag gingen we de rit maken vanuit Vancouver, Canada naar Forks, USA. We reden vrij vroeg weg en waren rond 8u bij de grensovergang. Daarna volgden we de I-5 richting Seattle tot aan Edmonds (net ten noorden van Seattle) waar we de ferry namen richting Kingston op de Olympic Peninsula. We konden zo met de ferry mee en moesten niet lang wachten, de overtocht was een goed half uurt. Vanuit Kingston konden we dan weer verder met de auto richting Forks. We reden eerst door Sequim waar er een grote Walmart is waar we onze boodschappen deden voor de dagen dat we in Olympic National Park zouden verblijven. Daarna reden we verder naar Port Angeles waar we stopten bij het Hurricane Ridge Visitor Centre. We namen wat foldertjes mee met informatie over het park, kochten hier ons toegangsticket voor de dagen dat we hier waren. Dit was $15 USA en we plakten dit achter het raam zodat we overal in Olympic National Park kunnen parkeren. We vragen ook nog wat info over een paar wandel routes en een tabel met de getijen voor de komende dagen. Van hier kan je dan ook naar de top van Hurricane Ridge rijden voor prachtige zichten van de bergen en verder, maar we hebben dat niet gedaan omdat het nogal bewolkt was en nog wat regenachtig...we zouden maar weinig kunnen zien. Dus hopelijk is het weer op de terugweg naar huis beter, als er dan tijd is gaan we zeker naar Hurricane Ridge.

We hebben dan wat geluncht in Port Angeles en zijn daarna richting Forks gereden. We hadden wat regen onderweg, maar in de verte zag het toch naar uit dat het een beetje aan het opklaren was. We kwamen tegen 16u aan bij onze cabin. We hadden een volledige keuken, tafel met stoelen, badkamer met douche, queen bed en een TV. Er was ook nog een soort loft met een trapladdertje waar een twin matras lag. Proper genoeg voor ons en ook fijn wat afgelegen in de bosjes.  Na wat spullen uitgepakt te hebben, eten we nog een klein avondmaal. We merken dat het wat meer opgeklaard is en dat de zon aan het uitkomen was. We besloten om die avond nog naar Rialto Beach te rijden want het was maar 5km van onze cabin om nog een strand wandelingetje te doen en te genieten van de zonsondergang. Wat een prachtig zicht heb je van hier! Het is geen zandstrand, maar een strand met keien en grote boomstronken die aangespoeld zijn. Het water is lekker wild met prachtige golven en de zichten over de eilandjes/sea stacks is zo mooi. We mochten hier nog genieten van een prachtige zonsondergang. De eerste avond heeft heel wat goede indrukken op ons nagelaten, wat een mooie plek!

Grensovergang van Canada naar de USA bij Peace Arch

Onderweg in Olympic National Park langs Lake Crescent op

Het mooie Rialto Beach bij Mora

*Dag 2: We hadden gehoord dat het vandaag nog wat bewolkt ging zijn en kans op een bui. We besloten om deze voormiddag naar het Hoh Rain Forest te rijden. We namen een picnic mee in geval dat het mooier zou worden en zo moesten we ons niet haasten om weer terug naar Forks te rijden. Het Hoh Rain Forest was een goed anderhalf uur rijden ten zuiden van Forks. We volgden de 101 Highway en draaiden rechtsaf of de Upper Hoh Road die je naar het gematigde regenwoud brengt. Hoe verder we reden hoe dichter het bos bleek te worden. Eens we op de parking aangekomen wandelden we naar het Visitor Centrum voor wat informatie over het Hoh Rain Forest en daar gaven zo ook kaarten uit met de verschillende wandelroutes. We hebben gekozen om het bekende Hall of Mosses Trail te doen wat ongeveer 1.5km is en daarna gingen we nog de Spruce Nature Trail doen die zo'n 2km was. Toen we begonnen merkten we dat het een beetje aan het druppelen was. Eigenlijk niet zo gek dat het regent sinds dit gebied zo'n 3550 tot 4320mm neerslag per jaar krijgt! We genoten van dit prachtige gematigde regenwoud met zijn grillige bomen die met mos bedekt waren en de ongelofelijke plantengroei wat er te zien is. Het voelt net aan alsof je in een sprookjesbos aan het wandelen bent, alhoewel het er soms ook wat griezelig uitzag en je zou je bijna in een Lord of the Rings scene wanen. Het Spruce Nature Trail bracht ons tot aan de Hoh Rivier en zo weer terug het gematigde regenwoud in. Wat een prachtige plaats! Dit is zeker 1 van de mooiste hoogtepunten tijdens ons bezoekje aan Olympic National Park, echt zoiets wat je gezien moet hebben.

Nadat we deze trails gedaan hadden was het middag en hebben we ons daar ergens lekker op een bankje gezet om te picnikken. Heerlijk zo in de openlucht, het zonnetje begon ook wat door te komen. Na ons bezoek aan het Hoh Rain Forest en de picnic reden we terug richting onze cabin. Onderweg stopten we in Forks bij de supermarkt om nog wat dingetjes te kopen. Eens terug in de cabin was het alweer tijd voor avondeten, we hebben wat gegeten en voor de vroege avond en zonsondergang gingen we richting La Push om daar de wandeling te doen naar Second Beach. Op weg naar La Push konden we links langs de weg de parkings zien voor de verschillende hiking trails. Eerst was er de parking voor Third Beach en daarna zagen we de parking voor Second Beach, we zetten de auto hier neer en wandelen door het bos naar Second Beach. Dit trail is ongeveer 1.5km van de parking tot aan het strand. Het is naar beneden en op het einde nog met een hoop trappen, dus vergeet niet dat je die trappen ook weer terug op moet als je terug gaat. Eens op het strand hadden we prachtige zichten op een mooi zandstrand, een klein eilandje in het water een ook weer zo'n hoop van die sea stacks die uit het water staken. Wat is het hier toch mooi en bijna niemand te zien! We wandelden hier een tijdje rond gewoon genieten van de rust, want druk was het hier echt niet! Het was ondertussen prachtig weer met een lekker zonnetje en wat wolken. Toen de zon vrij laag stond zijn we toch maar terug richting de parking gewandeld, ik zou niet graag in de donker willen wandelen in dat bos zonder een zaklamp of dergelijke bij te hebben. We zijn dan de auto ingesprongen en verder gereden naar La Push zelf om nog even te genieten van de zonsondergang voordat we weer terug ricthing onze cabin reden. Het was een mooie zonsondergang waar we weer heerlijk van genoten hebben. En zo is ons dagje alweer voorbij!

Op weg naar het Hoh Rain Forest

Het Hall of Moses Trail in het Hoh Rain Forest

Het Spruce Nature Trail in het Hoh Rain Forest

Second Beach Trail bij La Push in Olympic National Park

Zonsondergang bij First Beach in La Push

*Dag 3: Op deze dag besloten we om noordwaarts van Forks wat plekjes te bezoeken, zoals de Sol Duc Falls, Lake Crescent en de Marymere Falls. We hadden ook graag naar Cape Flattery willen gaan, maar dat zou wat teveel worden op 1 dag, zeker vandaag want we waren pas later in de morgen vertrokken. We reden van Forks ten noorden terug richting Port Angeles waar je onderweg het bord ziet staan voor de Sol Duc Valley. We volgden de weg naar Sol Duc Falls en op het einde van deze weg is er een parking. Van hier uit kan je de borden volgen met het Sol Duc Falls Trail. Het is zo'n 3km heen en terug door het bos, langs een stukje rivier tot aan de mooie Sol Duc Falls. Je kan hier over een brugje heen voor een prachtig zicht van deze watervallen. De watervallen zien niet echt hoog met zijn 10-12m, maar wel indrukwekkend om te zien. Ik heb hier wat foto's geprobeerd met een tragere sluitertijd, alhoewel ik mijn statief niet mee had genomen tijdens de wandeling. Ik kon mijn camera op het bruggetje rusten en het lukte toch wat om dat mooie watervallen effect te krijgen. We genoten hier een tijdje van het mooie zicht en het geluid van het water wat hier naar beneden stort.

Na deze mooie wandeling stopten we bij het picnic gebied dichtbij de Sol Duc Falls parking waar je in het midden van het bos wat tafeltjes had staan. We genoten hier van onze picnic voordat we verder reden naar Lake Crescent. We parkeerden bij het Storm King Visitor Centrum bij Lake Crescent van waar het trail naar de Marymere Falls begint. Eerst wandelden we nog eventjes rond bij Lake Crescent wat zo'n prachtige blauwige kleur heeft zoals sommige meren in de Canadese Rockies...echt zo mooi om te zien. De wandeling naar de Marymere Falls is zo'n 3km heen en terug. Hier wandel je ook weer door een prachtig bos langs Barnes Creek op met wat bruggetjes. De waterval is zo'n 40m hoog, maar niet erg breed, zeer uniek en mooi om te zien. We genoten hier een tijdje voordat we weer terug richting de parking wandelden. We wandelden nog een stukje bij Lake Crescent voordat we terug naar onze cabin reden. Het was ondertussen ook alweer avond, we aten nog wat en daarna zijn we nog voor een wandeling geweest op Rialto Beach waar we ook weer van een mooie zonsondergang genoten. Het was weer een prachtige en geslaagde dag!

Wandeling naar Sol Duc Falls

Het mooie Lake Crescent

De wandeling naar de Marymere Falls

Zonsondergang vanaf Rialto Beach

*Dag 4: Omdat we morgen weer naar huis zouden vertrekken hadden we vandaag eigenlijk geen zin om te ver te gaan rijden.  We hadden wel nog gedacht aan Cape Flattery, maar we wilden liever wat dichterbij genieten.  Het was een prachtige zonnige dag en ik had ook nog mijn getijden tabellen, dus we hadden gedacht om vandaag de wandeling "Hole-in-the-Wall" ("Gat in de muur" letterlijk vertaald) te doen.  Het is een wandeling langs het strand naar een deel rots formaties waar je bij laagtij dichtbij "Hole-in-the-Wall" kan geraken en bij extreem laagtij kan je zelfs door deze rots heen lopen en verder wandelen.  Je kan echter niet vergeten om op tijd terug te keren als je dezelfde weg terug wilt wandelen.  Moest het hoogtij worden dan kan je altijd via een andere weg terug wandelen, die hogerop gelegen is in de bossen en headlands zoals ze dat noemen. We vertrokken wat later op de dag zodat we toch bij laagtij in de buurt van Hole-in-the-Wall zouden zijn.  We vertrokken voor onze wandeling die zo'n 6km heen en terug was, we wandelden langs het strand op.  De golven waren vrij rustig en het was een prachtige dag.  We stopten onderweg om te genieten van de mooie zichten.  Als we bij Hole-in-the-Wall aankomen was het getij toch niet echt laag genoeg om door het gat heen te wandelen, we moesten langs de rotsen op klauteren en die waren nogal glad dus we besloten om dit toch maar niet te doen.  Er waren wel wat mensen die al klauterend er doorheen geraakter.

We hadden een lekkere picnic meegenomen als avondeten dus we hadden tijd genoeg om hier te genieten. We hebben dus lekker bij een grote boomstronk gezeten om ons broodje te eten en nog te genieten van de prachtige golven, vooral het geluid vind ik zo heerlijk om naar te luisteren alsook de wind wat het met zich meebrengt.  Het was ook interessant om die grote boomstronken op het strand te zien liggen, sommigen waren echt enorm groot.  En er waren er wat die ook echt fotogeniek waren.  Ik heb me hier toch wel eventjes kunnen uitleven met het nemen van wat interessante foto's. Onze picnic smaakte echt goed zo in de openlucht.  We bleven nog aan het strand tot zonsondergang die ook weer mooi was.  Aaaah, onze laatste avond en we hadden echt geen zin om terug naar huis te gaan want het is hier prachtig.  We zullen hier zeker nog wel eens op vakantie komen.  We reden terug naar onze cabin en pakte de rest van onze spullen in.  Ik nam ook nog wat foto's van onze cabin, het was vrij goed bevallen want we sliepen hier toch goed en het was proper.  Het enige wat ons wat tegenviel was het toilet, want we moesten zijdelinks zitten omdat er niet genoeg ruimte was voor de knieen...hehe.  De eigenaar was ook een beetje een rare vent, weinig van spraak maar vriendelijk genoeg om alles probleemloos te laten verlopen.

Foto's van de wandeling naar Hole in the wall bij Rialto Beach

De cabin waar wij verbleven

*Dag 5: We stonden redelijk vroeg op want we wilden toch tegen de middag bij de ferry terminal zijn van Port Townsend.  Het was weer een mooie dag met zon en wat wolken.  We reden naar Port Angeles waar we nog stopten om wat spullen te kopen die een stuk goedkoper zijn in Amerika vergeleken met Canada.  Omdat we toch wat tijd hadden reden we ook nog naar Hurricane Ridge om de Olympic Mountains te zien.  We stopten eerst nog eventjes bij het Visitor Centrum om zeker te zijn dat alles in orde was om naar boven te rijden...geen probleem, dus we reden tot boven. De zichten onderweg en van de to waren prachtig.  We liepen hier eventjes rond, trokken wat foto's en waren weer verder op weg naar Port Townsend.  Hier namen we de ferry naar Keystone op Whidbey Island.  We konden direct met de ferry mee en op een goed half uurtje waren we op Whidbey Island.  Wat een gezellig eiland!

We reden naar een stadje dat "Coupeville" heette want ik wou daar naar een winkeltje gaan wat "A touch of Dutch" heet.  In dit winkeltje hebben ze pantoffels die eruit zien als die Nederlandse klompen.  Deze zijn heerlijk zacht en super gemakkelijk, dus ik kocht een paar of 2 om mee te nemen.  Daarna reden we weer verder en stopten we bij Deception Pass, we moesten daar over de brug, wow hoe mooi!  We stopten na de brug voor de zichtpunten om wat foto's te nemen en daarna reden we weer verder.  Goh, we zouden wel eens naar Whidbey Island kunnen komen voor een paar daagjes in de toekomst, wat een mooi eiland!  We reden verder ten noorden om zo naar Burlington te rijden waar we weer de I-5 op gingen richting de Peace Arch border crossing naar Canada.  Aan de grens was het gelukkig niet lang wachten, ze vroegen een paar vragen en we mochten verder.  Na een heerlijke 5 daagjes zijn we weer thuis en we hebben echt van onze trip genoten.